آموزش جاوا مقدماتی جلسه اول
بعد از اینکه برنامه NetBeans را نصب کردیم اکنون میخواهیم آموزش زبان جاوا به صورت مقدماتی را شروع کنیم
اگر هنوز آموزش نصب Netbeans را ندیده اید میتوانید از + لینک آموزش نصب نرم افزار NetBeans پست مربوط به آن را مشاهده کنید
جلسه اول آموزش مقدماتی زبان Java
1- ابتدا یک پروژه Java Ant ایجاد میکنیم
برای ایجاد آن در برنامه NetBeans از منوی File - New project - Java Whit Ant - Java Application را انتخاب میکنیم
هنگام ایجاد پروژه برای اولین بار ممکن است پیغام نصب Java Se (1) به شما داده شود که میتوانید با تیک زدن علامت آن و انتخاب گزینه Download And Active آن را دانلود و فعال کنید
سپس در منو ظاهر شده در قسمت Project Name یک نام برای پروژه خودتان وارد کنید و در قسمت Project Location آدرس ذخیره شدن پروژه خودتان را مشخص کنید
در تصویر زیر من نام helloworld را برای پروژه خود انتخاب کردم و سایر تنظیمات را دست نخورده باقی گذاشته ام پس از آن میتوانید با انتخاب Finish پروژه را ایجاد کنید ( البته ممکن است اندکی زمان ببرد )
2- اگر کارها خوب پیش رفته باشد با چنین صفحه ای روبرو خواهید شد
برای بزرگ شدن تصویر روی آن کلیک کنید
3- در بالای سمت چپ تصویر قسمت Projects را مشاهده میکنید ، این بخش فایل های برنامه شما را نشان میدهد ، سورس کد های اصلی برنامه در قسمت Source Packages قابل مشاهده است که در برنامه ما سورس کد اصلی برنامه با عبارت جاوا پایان یافته که نشان میدهد این کد از نوع جاوا می باشد
4- در تصویر بالا قسمت راست صفحه برای وارد کردن کدهای Java می باشد
package یک بسته است که در جاوا برای گروه بندی کلاس های مرتبط استفاده می شود ، در مورد کلاس ها بعدا ان شاء الله توضیح خواهم داد
public class چیست ؟
public : به این معنی است که هر کلاسی می تواند به موضوع دسترسی داشته باشد که در بحث وراثت ، حریم خصوصی و دامنه در مورد آن ان شاء الله صحبت میکنم
class : کلاس یک طرح اولیه یا نمونه اولیه تعریف شده توسط کاربر است که از آن اشیاء ایجاد می شود ، در مورد اشیاء یا objects بعدا ان شاء الله توضیح خواهم داد
Helloworld : همان نام کلاس ماست
قسمت های خاکستری رنگ که با علامت های بخصوص کامنت شده اند ، کامنت ها یا نظرات در جاوا عباراتی هستند که توسط کامپایلر و مفسر اجرا نمی شوند
static : در زبان برنامه نویسی جاوا، کلمه کلیدی static بدان معناست که ما یک نمونه از آن عضو ثابت ایجاد می کنیم که در تمام نمونه های کلاس به اشتراک گذاشته شده است
void : این یک کلمه کلیدی است و برای مشخص کردن اینکه یک متد چیزی را بر نمی گرداند استفاده می شود. از آنجایی که متد main() چیزی بر نمی گرداند، نوع برگشتی آن void است
main : متد main نقطه ورود هر برنامه جاوا است
آکولاد ها { } : braces یعنی همه چیز تابع خط بالایی است ، به عبارتی نشان دهنده محدوده کد بالایی می باشد ، برخی کد ها با آکولاد شروع شده و با آکولاد بسته به پایان می رسند
5- کامنت TODO code application logic here // را انتخاب کرده و پاک میکنیم ( البته میتوانیم این کار را نکرده و با اینتر زدن به سطر بعدی رفته و آماده ی کد زدن شوید
این کد را داخل آن مینویسیم :
System.out.print("Hello Java World !");
System.out.print : یک دستور جاوا است که آرگومان ارسال شده را در سیستم چاپ می کند
(" ") : آرگومان ارسالی ما درون این قسمت قرار میگیرد .
Hello Java World ! : آرگمان ارسالی ما که میتواند متن دیگری باشد مثل Hello Mahdi ! یا Salam یا عبارت های گوناگون دیگر
; : semicolon به برنامه می فهماند که پایان دستور ما کجا می باشد . نقطه ویرگول بخشی از نحو در جاوا است و به کامپایلر نشان می دهد که یک دستورالعمل کجا به پایان می رسد و دستورالعمل بعدی کجا شروع می شود
تذکر : دقت کنید که جاوا به حروف بزرگ و کوچک حساس است بنابر این نباید عبارت System را system بنویسید ، به این موضوع در سایر دستورات نیز دقت کنید
6- میتوانیم با استفاده از کلید میانبر F6 برنامه را اجرا کنیم
7- اگر همه چیز خوب پیش رفته باشد شما اولین برنامه خود را نوشتید ، در قسمت Output بعد از عبادت Run : میتوانید کد اجرا شده را ببینید
پانویس ها :
- کپی رایت : وبلاگ آقا مهدی ، http://aghamahdi.ir
- مهدی عباسی
- چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰
- ۱۶:۴۳